EBU tecknar avsiktsförklaring för amerikanska versionen av Songfestival

European Broadcasting Union (EBU) har skrivit en avsiktsförklaring med produktionsbolaget Brain Academy för att utveckla en sångfestival för den amerikanska marknaden. Enligt EBU måste den första upplagan ske 2021.

“I mer än sex decennier har Eurovision Song Contest, som drivs av public service-sändare, fört med publiken med sina värden av mångfald, universalitet och inklusivitet”, säger Jon Ola Sand, Eurovision Song Contest Director.

“Det är en unik händelse i mer än 40 konkurrerande länder med nästan 200 miljoner tittare. Det är dags att nå ännu fler tittare med varumärket Eurovision. Det är en del av EBU-strategin.”

“Detta är det perfekta ögonblicket”
“Vi kan inte vänta med att introducera den här stora konkurrensen till världens största tv-marknad”, säger Peter Settman från Nordic Entertainment Group (NENT), där Brain Academy är en del. “Utanför sporten är Eurovision Song Contest det största TV-programmet i världen, det förenar en kontinent och alla kan rösta. TV-och video publiken växer varje år, så det här är den perfekta tiden att presentera detta spännande program för den amerikanska allmänheten. visa. ”

Den första upplagan av Eurovision Song Contest hölls 1956. Sedan dess har femtio länder deltagit i sångkonkurrensen. Med Duncan Laurence ser Nederländerna ut för 60-talet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *